Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 5*

4 juni 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de vijfde week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Maandag stond er weer een nieuwe week voor de boeg. Alleen waren Julian en ik maandag vrij, omdat het een nationale feestdag was. Ze vieren het einde van het communisme, omdat wij dit pas laat hoorden stond er helaas niks op de planning. Toen hebben we dus lekker in het zwembad gelegen.

Dinsdag begon de werkweek, net als de vorige weken ben ik iedere ochtend bezig geweest met opmeten van mijn trials. Op de planning stond dat ik mee zou lopen met de Maintenance afdeling. Maar omdat ik vorige week ziek was en ik vrijdag en zaterdag eigenlijk met de Scouting & Monitoring mee moest lopen, deed ik dit donderdag. Zij zijn verantwoordelijk voor het vinden van insecten en ziektes op de plant. De 2 meest voorkomende insecten hier zijn Witte vlieg en Trips. Deze woorden in kaart gebracht omdat er gele plakkerige vallen tussen de planten staan. Als deze aanwezig zijn gaan ze onder de bladeren zoeken naar deze insecten. Je kunt deze op 2 manieren bestrijden. Met chemicaliën dood spuiten en op een biologische manier, met andere insecten. Die laatste gebeurt nog niet zo lang en dit gebeurt ook alleen in 2 kassen.

Donderdagochtend heb ik met Alex meegelopen, ik moest hem helpen met de bladeren van planten uitkiezen die naar Nederland gestuurd worden. Deze bladeren worden getest op virussen. We gingen per soort kijken welke plant hier dan het meest geschikt voor is, dit gaven we dan aan met kaartjes. In totaal hebben we 100 planten aangegeven.

Vrijdag heb ik meegelopen met Adem, hij is een agronomist. Hij vertelde over verschillende soorten waarbij er een of-type aanwezig is. Bij Pelargonium is dat heel makkelijk te zien, er is dan een bloementest. Dan laten ze bij iedere moederplant 1 bloem staan en soms zie je dan dat er een plant is met een andere kleur bloem, deze worden dan weggegooid. Bij Poinsettia moet je kijken naar de structuur van het blad en naar de stam/ takken, deze heeft dan een andere kleur als ‘normaal’. In sommige gevallen als je deze takken weghaalt kan de plant bijtrekken.

Zaterdag heb ik meegelopen met Meseret zij werkt voor de Elite afdeling. Zij is verantwoordelijk voor de Super Selectie Poinsettia. Zij heeft mij verschillende handelingen van onderhoud uitgelegd en laten zien. Al deze planten worden gebruikt voor het eigen gebruik, als moederplanten voor de productie.

Zondag zijn mijn ouders hier aangekomen, na wat enige moeite, want het weer op het vliegveld was te slecht dus moesten ze in het buurland Djibouti landen. Na een paar uur wachten waren ze dan eindelijk geland in Ethiopië. We hadden aan mijn ouders gevraagd of ze nog een aantal producten voor ons mee konden nemen. Zoals een voetbal, borrelnoten, spareribs, etc. Jannis had aan mij gevraagd of mijn ouders spareribs konden meenemen, omdat de studenten van vorig jaar dat ook hadden gedaan. Jannis heeft ze zelf gemarineerd en liet ze urenlang in een smoker zitten. Deze hebben we dus zondagavond gegeten, samen met de andere families op de compound. Maar hiervoor hebben we nog even lekker gezwommen en een kleine rondleiding gegeven over de compound.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Nicolle Drost:
    4 juni 2018
    Wat leuk dat je ouders kwamen Freek!
    Ik ben benieuwd of de witte vlieg en trips bestreden kunnen worden op de biologische manier. ik hoop het! veel beter voor onze aarde!
    Wat gaaf dat je zoveel mag zien op het bedrijf, veel om te leren!
    Nog veel plezier Freek!
  2. Nicolle Drost:
    4 juni 2018
    Ha Freek, wat leuk dat je ouders kwamen!
    Ik ben benieuwd of de Trips en Witte vlieg reageren op de biologische bestrijding, ik hoop het! is zoveel beter voor onze wereldbol!
    Wat gaaf dat je zoveel te zien en te leren krijgt op het bedrijf!
    Tof om te lezen!
    Nog veel plezier Freek!
  3. Jantje:
    cool
  4. Frans:
    4 juni 2018
    Leuk dat je ouders er zijn en bijzonder dat je ze in zo'n land kan rondleiden! Leuk verslag weer om te lezen wat jullie meemaken!
  5. Danny Verkade:
    5 juni 2018
    hier word ik nou blij van.. gaaf verhaal van ons twee
  6. Nedregniw nav keerf:
    5 juni 2018
    een leerzame week zie ik al freek, TOP!
  7. Juul en Peter:
    7 juni 2018
    Leuk om je verjaardag 's heel anders te vieren, mèt je pa en ma!
    Groetjes
    Juul en Peter
  8. Maria:
    11 juni 2018
    Het was helemaal leuk om jou weer te zien❤. Verder zijn we heel gastvrij ontvangen door Dummen Orange en hebben we een paar dagen op jullie farm kunnen genieten en het bedrijf kunnen bezichtigen, jij en julian doen het geweldig!