Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 8*

25 juni 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de achtste week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Deze week ben ik in de ochtend weer begonnen met het kijken bij mijn trials, maar omdat het stek nu nog heel jong kan ik in het begin van de week geen foto’s maken. Want geen enkel stekje kan callas aan kunnen maken in zo’n korte tijd. Dus ben ik ook foto’s gaan maken van andere werkzaamheden die het personeel doet.

Deze week ben ik ook toegewezen bij de Cooling afdeling, het spreekt voor zich dit zijn koelcellen. Wanneer het stek is geoogst gaat het naar de koelcellen om het langer vers en bruikbaar te kunnen houden. Bij binnenkomst worden de zakjes met stek geopend om de warme lucht van de kas eruit te laten en om de vorming van ethyleen tegen te gaan. Ethyleen zorgt ervoor dat groente/ fruit/ planten rijp worden, maar in dit geval moet het stek langer houdbaar blijven voor de vlucht naar de klant. De zakjes worden geplaats om karren en blijven hier dan een poos staan, in de avond worden ze in dozen ingepakt. De dozen worden opgestapeld en als de vrachtwagen voor staat wordt het ingeladen, gek genoeg gebeurt dit allemaal handmatig. Toen ik vroeg waarom er geen pallets en pompwagens gebruikt worden, zei Tesfai, agronomist van de Cooling, dat ze dat eerst wel eventjes gebruikten maar het onhandig was op het vliegveld en ze toch genoeg mankracht hebben.

Dinsdag hebben Julian en ik samen met Jannis de tussenevaluatie gedaan, de conclusie bij mij was dat ik erg vooruit ben gegaan met het spreken in het Engels, maar dat ik soms wat minder verlegen moet zijn.

Donderdagavond heb ik meegekeken en geholpen bij de Cooling nachtdienst, ik had afgesproken met Tesfai, om 18:30 uur voor het kantoor. Na eventjes gewacht te moeten kreeg ik mijn jas en de rondleiding beginnen. Zo’n jas heb je wel nodig, want het is 12 graden in de koelcel en buiten is het rond de 22 graden. Tijdens de nachtdienst wordt er alleen ingepakt, het geoogste stek van deze dag wordt in de avond verpakt en gaat de volgende dag op het vliegtuig naar de klant. Ik heb geholpen met inpakken van dozen en het scannen hiervan, het scannen gebeurt om te checken of er zakken met stek missen.

Vrijdagavond zaten Julian en ik rustig op de bank het WK te kijken en dan klopt Jannis op het raam of we een biertje komen drinken. Daar zat een vriend van hem die ook uit het Westland komt, Wout van het bedrijf Florensis. Dat is een bedrijf uit de buurt, zij produceren o.a. ook Pelargonium stek. Bij Jannis hebben we wat kip op de barbecue gelegd en wat bier gedronken.

Omdat we vorig weekend blijkbaar wel aardig zijn gevonden door de vrienden van Jannis hadden we dit weekend afgesproken met hen. Zaterdag na het werk zijn we met Jannis dus naar Addis Abeba gereden. En omdat we bij hem in zijn appartement in Addis Abeba mochten slapen hebben wij eerst onze spullen daar afgegooid. Het bed was niet zo groot, maar het was maar voor 1 nachtje. Hierna zijn we bij een burgerzaak gaan eten met Jannis en zijn vriendin (Salam). Toen hadden we afgesproken met wat vrienden bij een typische Ethiopische bar, hier was een soort optreden met allemaal ‘gekke’ dansen. Na hier even een biertje gedronken te hebben zijn we doorgereden naar een verjaardag van een vriend. Hier hebben wij weer allemaal nieuwe mensen ontmoet vanuit de hele wereld, een paar voorbeelden: Nederland, Duitsland, Zweden, Egypte, Soedan, Turkije, India, Italië en natuurlijk Ethiopië. Hier waren we even en zijn naar een café om de hoek gegaan om de wedstrijd Duitsland – Zweden te kijken. Omdat we ook met wat Duitse en Zweedse lui daar waren, was het extra spannend.  Na wat drankjes hier zijn we met een groep doorgegaan naar een club. Hier moest je soms wel even uitkijken met wie je praatte, want het kan zomaar een prostituee zijn. Rijden onder invloed is hier ook niet echt een probleem en omdat we met een groep waren moesten ook wat mensen in de achterbak van de pick-up. Net voordat we die club binnen gingen gaf Jannis nog het geruststellende bericht dat ongeveer een week geleden hier een man in het midden van die club door zijn hoofd was geschoten. Maar wij hoefden ons niet zorgen te maken, want dat had te maken met drugsmaffia. Rond 4:00 uur waren we weer bij het appartement en rond 9:30 uur was ik weer klaarwakker. Om 13:00 uur hebben we maar ontbeten en had Salam nog koffie klaargemaakt op de traditionele manier.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Danny Verkade:
    25 juni 2018
    Succes nog even de laatste 2 weken!
  2. Jantje:
    25 juni 2018
    Succes nog even de laatste 2 weken!
  3. Ton:
    25 juni 2018
    Weer een gezellig druk weekje, leuk dat jullie met Jannis mee gaan stappen.
    Geniet van het laatste stukkie stage
  4. Maria:
    25 juni 2018
    Nou, jullie maken wat mee daar en met die leerdoelen gaat het zo te horen wel goed komen.
  5. Flip:
    25 juni 2018
    Werken maar ook veel gezelligheid met zoveel verschillende nationaliteiten, geweldig dat pak je toch gewoon ff mee.
  6. Frans:
    26 juni 2018
    Weer een mooi verslag! Goed dat jullie een tussenevaluatie hebben gedaan. Succes met de laatste weken, zorg dat de opdrachten af zijn en vraag ook een gesprek aan om de stage te evalueren. Wat waren de wederzijdse verwachtingen en zijn die uitgekomen. Groeten, Frans
  7. Nicolle Drost:
    26 juni 2018
    Ha Freek, is de koffie geweldig in Ethiopië? Vooral op de traditionele manier?
    Wat een gave belevenissen heb je daar!
    Ik geniet ervan om mee te mogen lezen! Toch fijn te lezen dat jullie niks van doen hebben met de "drugsmaffia"
    Beleef nog mooie dingen in Ethiopië!
  8. Nedregniw nav keerf:
    29 juni 2018
    nee niks te maken met de drugsmaffia? geloof ik niks van