Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 7*

18 juni 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de zevende week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Disclaimer, vanwege de nieuwe privacy wet mogen wij van school werkprocessen niet omschrijven, dus alles wat vaag was, wordt nog vager.

Sinds vorige week vrijdag moet iedereen elke maandag en vrijdag 1 uur langer werken, dit betekent dat we nu van 7:30 tot 17:30 aan het werk zijn.

Maandag heb ik zoals gewoonlijk bij mijn trials gemeten en foto’s gemaakt. Hierna ben ik begonnen met het meelopen met de Exportafdeling, dit deed ik maandag t/m woensdag. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontvangen en het klaarmaken van de bestellingen. De klanten moeten minstens een week van tevoren bestellen, zodat er genoeg tijd is om alles klaar te maken. Een klant kan normaal, stek met callus en stek met wortels bestellen. Ook boeken zij de vluchten dit moeten ze ook ongeveer 1 week van tevoren doen.

Van donderdag t/m zaterdag heb ik meegelopen met de Technical afdeling, maar omdat vrijdag het einde van de Ramadan was, waren wij vrij. Deze afdeling is opgesplitst in 6 kleinere afdelingen: Elektrische, loodgieter, automechanica, constructiewerk, kasonderhoud en lassen. Ik heb meegelopen met de elektrische en automechanica. Nadat Belete (manager) mij ongeveer alles heeft uitgelegd begonnen ik en een andere technicus ons te vervelen en heeft hij mij geleerd hoe je een lampje kan maken. Verder lag hier een handleiding, maar die was in het Nederlands en die monteur begreep daar natuurlijk niet veel van, dus heb ik woorden voor hem vertaald.

Donderdag zijn we ook begonnen met een nieuwe trial, we gaan kijken naar welke media de stek het beste op groeit, dit is tevens ook in de propagatie. Hierbij heb ik ook even geholpen het vullen van de trays met de media en het stek erin gestoken.

Vrijdag kwamen vrienden van Jannis en die bleven daar tot zondag. Nadat we vrijdag kennis gemaakt hebben en wat biertjes op hadden gingen we met zijn allen volleyballen en daarna hebben rond het vuur gezeten en natuurlijk ook weer wat biertjes op. Rond 18:00 uur gingen er 4 kippetjes aan het spit en deze waren rond 23:00 uur klaar. Ze smaakten goed wat ze waren in een mum van tijd op. Rond 22:00 uur had iemand gevraagd of hij bij mij op de bank kon slapen en ik zei natuurlijk ja, maar ik was dat vergeten en toen ik al in bed lag klopte hij met zijn vriendin aan, dus ik moest met tegenzin uit mijn bed om ze binnen te laten.

Zaterdagochtend moesten wij helaas weer aan het werk, maar na een paar aspirientjes ging het best. Om 13:30 waren we weer klaar met werken en hebben wij eerst een dutje gedaan, rond 16:00 hebben we een schaap aan het spit gehangen die de tuinman in de ochtend om had gelegd. Iedere 30 minuten werd het schaap ingesmeerd met marinade en rond 22:30 werd het schaap dan eindelijk aangesneden. Ook had Julian nog wat aardappelen in aluminiumfolie gewikkeld en in het vuur gegooid en een dip gemaakt voor ernaast. Na wat spelletjes en wat biertjes was het tijd om naar bed te gaan.

Zondagochtend hebben we eerst de kater afgespoeld in het zwembad en daarna weer met zijn alle gevolleybald. En rond 16:30 was het tijd om gedag te zeggen en hebben we met een paar afgesproken dat we volgende week naar Addis Abeba gaan.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Jantje:
    18 juni 2018
    Wat heb jij weer een leuke week ervaren!
  2. Danny Verkade:
    18 juni 2018
    Wel zielig voor het schaap.
  3. Maria:
    18 juni 2018
    Zo te lezen wordt het steeds gezelliger :)
    Leuk dat jullie naast werkzaamheden op het bedrijf ook andere vaardigheden aanleren. Ben benieuwd of je thuis ook een schaap aan het spit gaat rijgen.
  4. Flip:
    18 juni 2018
    Hey Freek waarom wordt er op maandag en vrijdag n uur langer gewerkt. Is het zo druk dat anders het werk niet afkomt? Succes
  5. Nicolle Drost:
    19 juni 2018
    Ha Freek, je gaat hier in Nederland, Ethiopië nog missen!! Gaaf dat je zoveel meemaakt deze stage periode!
  6. Frans:
    20 juni 2018
    Paar foto's zijn wat ieniemienie maar verder weer een mooi verhaal. Het cultuur snuiven gaat prima begrijp ik. Hebben jullie het schapevel met de wol erop nog gekregen als souvenir? Heb je al gevraagd of je bij mag tekenen:)
  7. Nedregniw nav keerf:
    20 juni 2018
    och och een uurtje langer, Succes !