Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 6*

11 juni 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de zesde week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Maandag stond er een drukke dag voor de boeg, ter voorbereiding op een volgende trial loop ik met Meseret in de ochtend mee. Zij is verantwoordelijk voor de Super Selectie Poinsettia. Na het ontbijt heb ik samen met mijn ouders Julian rondgeleid. We hebben hier ongeveer alles uitgelegd wat wij ook geleerd hebben. Rond 11:00 uur waren we hier mee klaar en moest ik met de Harvesting afdeling mee. En om 14:00 uur was er een groot bedrijfsfeest, hier waren ongeveer alle 1500 werknemers aanwezig. Dit was rond 19:30 afgelopen. Dit feest was ter gelegenheid van de afsluiting van het Poinsettia en Pelargonium seizoen.

Op dit feest zat iedereen in rijen achter elkaar op stoeltjes, vooraan stond een klein podium met een band erop. 2 keer kwam er ook nog een comedian langs, volgens de lachende mensen om mij heen was het heel grappig, maar ik begreep er niks van. Er werd ook een paar keer een spel georganiseerd, de ene was dat je een koekje vanaf je voorhoofd in je mond moest laten vallen en de andere dat je ballonnen om je heup had en dan moest je die van de andere kapot maken. Ook waren er 2 danswedstrijden. Er werd om vrijwilligers gevraagd en die moesten dan dansen, de winnaar kreeg dan een prijs. Als iemand won ging de hele zaal uit zijn dak. Ik heb een filmpje van hoe dat dansen eraan toe ging. Tussendoor was er ook nog een speech van Bas en Jannis. Voor het eten was het dan zover voor de awards, voor iedere afdeling waren ongeveer 5-10 awards. Die zijn dan voor de beste werknemers, zij kregen dan een soort certificaat en een bonus. Op het eind kon iedereen naar het buffet, dus was het dringen. Maar omdat wij blank zijn kregen wij voorrang. Het eten vond ik niet zo lekker en heb ik dus ook ongeveer de helft van laten staan. Maar toen keek ik om mij heen en zag ik dat alle werknemers een berg op hun bord doen en maar de helft opeten. Vlak voor het einde vroeg Julian nog aan een groepje werknemers of zij op de foto konden, dit gaf blijkbaar ook de aanleiding dat zij (15-20 man) ook met ons 5 keer op de foto wilden. Dus na die chaos was het zover om weer terug naar huis te gaan. Toen nog even bij mijn ouders gezeten en was het ook tijd om die gedag te zeggen, zij hebben een binnenlandse vlucht naar het noorden genomen en daar een rondreis gemaakt.

Dinsdagochtend begon alles langzaam, veel werknemers hadden een kleine kater van het feestje ervoor. Ik heb weer meegelopen met Meseret in de ochtend, hier heeft zij mij uitgelegd over verdere activiteiten. In de middag heeft de Planning afdeling mij het een en ander laten zien. Daniel (manager) heeft mij laten zien over het programma waar de klant kan bestellen (PAT). Hij heeft mij ook laten zien hoe het werkt als in het piekseizoen er nieuwe werknemers moeten worden aangenomen en hoeveel. Nieuwe werknemers doen ongeveer 2 weken over training krijgen en inwerken.

Woensdag is mijn trial verplaatst, omdat hij oorspronkelijk op de verkeerde plek stond. Hij stond in de Poinsettia propagatie ruimte, omdat de Pelargonium ruimte toen niet werd gebruikt. Dit is tevens niet voor heel lang, omdat de week hierna de trial zo goed als klaar is.

Vanaf donderdagochtend liep ik mee met Yodit, zij is verantwoordelijk voor de Library. Dit is de ruimte waar de soorten worden uitgebreid. Na een aantal andere stappen, worden de stekjes hiervan gebruikt voor de moederplanten voor de productie. Zij heeft mij verschillende activiteiten laten zien en doen. Hierna liep ik nog steeds mee met de Harvesting afdeling, zij hebben mij van alles geleerd over de beste kwaliteit oogst en hoe je die het beste kunt krijgen.

Zondag zijn Julian en ik weer naar Addis Abeba gegaan, want we moesten nodig naar de kapper. We gingen naar het Hilton hotel, omdat we hoorden dat hier een internationale kapper zit. Verder hebben we hier nog een paar leuke souvenirs gekocht. En hebben we dit afgesloten met lekker eten bij de Duitse bar.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Juul en Peter:
    11 juni 2018
    Weer een intensief weekje Freek, leuk!
  2. Jantje:
    11 juni 2018
    Weer een leuk weekje Freek, intensief!
  3. Frans:
    11 juni 2018
    Weer een leuk verhaal, kapper is goed gekomen?
  4. Nicolle Drost:
    12 juni 2018
    Wat een gave week weer Freek! Mooi om het bedrijf zo te volgen, wat een kansen krijg je!
    Zo leuk dat je ouders langs kwamen (mooie foto bij het zwembad! )
    Alleen jammer dat jij de danswedstrijd niet won :)
    Ook mooi zoals je de 81 vasthoudt!!
  5. Maria:
    12 juni 2018
    Met eigen ogen gezien dat jullie veel leren, van het bedrijf maar ook van de Ethiopische cultuur! Echt een buitenkans. Het noorden van Ethiopië is overigens ook het bezichtigingen waard😊
  6. Oma van Adrichem:
    12 juni 2018
    Interessant, Freek! Je hebt het goed naar je zin als ik het zo lees. Maak er nog wat van de komende weken. Lieve groetjes van oma van À.
  7. Nedregniw nav keerf:
    13 juni 2018
    ook een souvenir voor mij, had je niet hoeven doen hoor ;)
  8. Flip:
    17 juni 2018
    Wat worden jullie goed begeleid en mee genomen in alle werkprocessen van het bedrijf. Ennn je kan het goed beschrijven. Top Freek.
    Succes nog in je laatste weken.
    Groetjes