Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 4*

28 mei 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de vierde week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Week 4 van de buitenlandstage is alweer voorbij, de tijd gaat zo snel voorbij. Als je het naar je zin hebt en productief bezig bent vliegt de tijd voorbij. Van maandag t/m zaterdagochtend ben ik weer bezig geweest met het opmeten van de trials.

Op de planning stond dat ik van maandag t/m donderdag heb ik in de middag met de Plant Protection afdeling meegelopen en vrijdag en zaterdag met de Scouting & Monitoring afdeling. Maandag heb ik eerst een rondleiding gekregen van de manager, Samson. Daarna ben ik met Abreham (agronomist) meegegaan, hij heeft mij uitgelegd over de bereiding van de chemicaliën. Ik heb ook geholpen met het bereiden hiervan, vloeistoffen afmeten en flessen bijvullen. Deze werden de volgende dag op de planten toegepast. Om de chemicaliën klaar te maken moet je natuurlijk ook een pak aan en masker op (zie foto).

Dinsdagavond had ik met Samson en Abreham afgesproken om te gaan kijken en mee te gaan helpen met het spuiten van de chemicaliën op de planten. In totaal heb ik 2 kappen gespoten, na even wat moeizame uitleg kon ik beginnen. Iedereen had een pak aan en masker op, dus het was moeilijk communiceren. Op het einde vroeg ik ook of hij een foto van mij wilde maken terwijl ik aan het spuiten was. Dus Abreham, een supervisor en een andere agronomist gingen tegelijk met hun eigen telefoon een foto maken uit allemaal andere hoeken, voelde met net een fotomodel. Verder hebben we hier gekeken naar tractors met spuitkanonnen achterop en naar spuitwagens. We hadden om 18:00 afgesproken en om 19:00 is het al donker. En omdat alleen de spuiters er waren was het heel erg stil, het was bijna eng.

Donderdagochtend tijdens het werk kreeg ik opeens heel erg last van mijn buik, dus had ik tussen de middag besloten om thuis te blijven. De pijn hield de volgende dag niet op en ik besloot nog een dag thuis te blijven uit te zieken. Dan merk je wel dat zo’n dag best saai is, door wat films te kijken kwam ik de dag wel door. Zaterdag was ik bijna 100% weer fit, dus ging ik weer lekker naar het werk.

Zaterdagochtend heb ik even met Giacomo meegelopen, we gingen *samples* checken. Dit zijn bladeren met een virus erop. Deze worden naar de Lier gestuurd om het goed te onderzoeken, dit gebeurt soms wel een paar keer per week. Wij gingen in de koelcel kijken of alles er was en dat het goed in het zakje zat.

Zondag 27 mei was het mijn 18de verjaardag, dit hebben we niet uitbundig gevierd, omdat volgende week mijn ouders mij komen bezoeken en we het dan willen vieren.

Wel zijn Julian en ik samen met een chauffeur naar Addis Ababa gegaan. We moesten 7:30 vertrekken vanaf het bedrijf, omdat we eerst naar het vliegveld zijn gegaan, om een Duitse gast (Armien) op het vliegtuig te zetten. Daarna hebben wij Merkato bezocht, een grote markt waar je van alles kunt kopen. Dit is een van de grootste markten van heel Afrika. Hier hebben wij in totaal maar 30 minuten rondgelopen. Zodra we bij een kraampje gingen staan kwamen er gelijk een stuk of 20/30 mensen om ons heen staan die hun spullen aanbieden. We zijn toen naar Entoto Hill gegaan, dit is in het noorden van Addis Ababa. Hier op een heuvel staat een klein paleis dat tegenwoordig gebruikt wordt als kerk. We hebben hier een rondleiding gekregen. Deze gebouwen kwamen uit 1870 en waren nog niet gerenoveerd. Op het einde kregen we nog een typisch kopje koffie, met kruiden erdoorheen. Hierna hebben we nog even gekeken in het museum hier, hier zagen we kleding en gebruiksvoorwerpen van de keizer liggen. Tussen de middag hebben we lekker gegeten bij een Duitse bar, Beer Garden. Normaal gesproken zou een chauffeur niet mee gaan en ergens in zijn eentje eten, maar omdat wij dat wel zo gezellig en netjes vonden vroegen we hem mee. Hierna zijn we naar een supermarktje geweest en nog een fles lokale drank gekocht voor mijn verjaardag, Areke.

Eenmaal thuis gekomen kwamen nog een Nederlands gezin tegen, dit zijn gasten van Bas en Anja. Die waren hier voor een weekend. Dus hebben wij nog even met hun gepraat.

Wat wel leuk is om te vertellen is dat vrachtwagenchauffeurs vooral 's nachts rijden, omdat het dan kouder is, dus de banden minder slijten en minder olie verbruikt. Als chauffeurs lange tijden moeten rijden gebruiken ze ook Chat, een soort druk. Ik heb verhalen gehoord dat ze dan 40 dagen door blijven rijden zonder te stoppen. Hierdoor zijn er ook regelmatig ongelukken met vrachtwagens.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Ton:
    29 mei 2018
    Ik heb weer genoten van je verhaal! en we gaan komend weekend zeker je verjaardag goed vieren :)
  2. Jantje:
    29 mei 2018
    Gefeliciteerd Freek!! Je lijkt inderdaad op een chemisch fotomodel. Leuk dat je naar zo'n grote markt bent geweest en leuk die lokale koffie en druk! Have fun!
  3. Nedregniw nav keerf:
    leuk verhaal freek!
  4. Nicolle Drost:
    29 mei 2018
    በ 18 ዓመታትዎ ላይ እንኳን ደስ አለዎት !! Jippie de pippie. Wat een bijzondere tijd en bijzondere plek om 18 te worden en het zo te vieren! Gelukkig werd je niet erg ziek. Neem je Areke mee naar Nederland, ik ben benieuwd.
    Blijf genieten Freek!
    groet vanuit een warmig Woerden.
    Nicolle
  5. Flip:
    Ha Freek, nog van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag. 😘
    Je hebt weer n mooi verslag geschreven, zo blijven we goed op de hoogte wat jij allemaal doet en meemaakt.
    Gr Marijke
  6. Frans:
    30 mei 2018
    Gefeliciteerd Freek, nu mag je inderdaad een biertje drinken, mijn advies, doe het vooral met mate. Weer bijzondere dingen beleefd en ook goed bezig met je opdrachten, leuke foto daarvan!
  7. Oma van Adrichem:
    31 mei 2018
    Ik vind het heel leuk om te lezen maar je gebruikt veel technische termen. Gelukkig weet je vader die uit te leggen. Verder maak je veel spannende dingen mee, pas goed op jezelf en veel plezier als je ouders er zijn.
    Groetjes van oma xx