Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 3*

21 mei 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de derde week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Maandag ben ik druk begonnen met het meten van de trials. ik doe drie onderzoeken met ieder 2 versies, de ene in het ‘taga systeem’ en de andere in trays. Ook ga ik kijken of er een beter resultaat is bij het gebruiken van een nieuwe spuitkop. Beide van deze zijn bedekt met een deken van textiel om een eigen microklimaat te creëren. En het laatste onderzoek is zonder textiel.

Na eerst even zoeken naar de juiste materialen die ook nog eens werken, kon ik aan de slag. Iedere dag meet ik weer wat de temperatuur en de luchtvochtigheid in de kas is. verder maak ik gebruik van een infrarood meter, hiermee kan ik de temperatuur van de media en de bladeren meten. Deze data zet ik in een Excel bestand en verwerk ik in mijn onderzoek.

Afgelopen week liep ik in de middag mee met de Irrigation department. Zij zijn verantwoordelijk voor o.a. de irrigatie van de planten en zuivering van het water. Het zuiveren van het water gebeurt op 2 manieren, d.m.v. zandfilters en Reverse Osmose. RO water gaat met hoge druk door membranen, deze membranen houden viezigheid vast en laat het zuivere water door. Dit water wordt opgeslagen in tanks. Ook wordt er op 100 meter diepte geboord naar heet water, dit water is ongeveer 80/ 90 °C. Dit wordt gebruikt om de kassen mee op te warmen.

In de nacht van woensdag op donderdag begon het regenseizoen, dit betekent dat de temperatuur overdag daalde tot wel 24 °C. Dan voelt het toch best fris aan. Overdag regent het dan uur hard en dan stopt het gelijk, later op de dag gebeurt hetzelfde. Omdat de kas van plastic is en al een paar jaar oud is zitten er gaten in het dak, de regen stroomde dus naar binnen. Helaas zijn er toen ook een aantal planten beschadigd. Door dit ‘koude’ weer konden we ook niet gaan zwemmen, dus gingen Julian en ik de tijd doden door het spelen van Monopoly. En natuurlijk heb ik tot nu toe de meeste potjes gewonnen.

Zondag 20 mei zijn we met Bas naar Langano geweest, dit is een natuurpark. We moesten eerst ongeveer 2 uur naar het zuiden rijden. Op dit park was het prachtig, er waren heetwaterbronnen, flamingo’s, struisvogels, gazelle en wilde zwijnen. Daarna hebben we bij een restaurant geluncht, dat aan ‘westerse’ eisen voldoet. Hier zitten alleen rijke Ethiopianen en buitenlanders, het eten was met ze drieën omgerekend ongeveer €18,-. Omdat de meeste ramen open stonden vlogen de vogels om je oren heen. De weg ernaartoe was ook een hele ervaring op zich, allemaal gaten in de weg en geiten, ezels, kamelen en ezels die op de weg lopen. Dus het was vaak slingeren en op de rem trappen. Omdat een paar dagen hiervoor het regenseizoen daar was begonnen en nu weer zonnig was, was het heel groen daar. Als je bijvoorbeeld in december erheen was gegaan, was het heel droog, stoffig en bruin. Onderweg reden we ook langs een rozenkwekerij, die was in totaal 450 Ha groot!

Wat wel leuk is om te vertellen is dat alle werknemer ’s ochtends voor het werk en na het werk gefouilleerd. Vrouwelijke werknemers mogen alleen gefouilleerd worden door andere vrouwen en mannen alleen door mannen.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Ton:
    21 mei 2018
    Goed verslag Freek
    Pompen ze het gietwater uit een meer of ook uit de grond?
    Worden jullie ook gefouilleerd als je weg gaat??
  2. Maria:
    21 mei 2018
    Je wordt nog eens een echte tuinder 🤗⚘🌻
  3. Frans:
    22 mei 2018
    Hoi Freek, mooi weer om te lezen! Je bent goed bezig en doet bijzondere ervaringen op! Mooie foto's weer. Succes met je onderzoeken.
  4. Juul en Peter:
    22 mei 2018
    Hoi Freek, wat is het 'taga'- systeem? (nieuwsgierig hè?). Je hebt heel wat te onderzoeken, zo te lezen. Gelukkig ook tijd voor een excursie, gaaf hoor!
  5. José van Adrichem:
    22 mei 2018
    Ha Freek, wat een leuk verslag heb je geschreven en mooie foto's. Volgens mij vermaak jij je wel daar!
  6. Nicolle Drost:
    23 mei 2018
    Ha Freek, wat mooi om te lezen dat je zoveel te zien krijgt van Ethiopie!
    Bijzonder hoor dat Bas jullie meenam naar een wildpark! Wat een belevenis!
    Goed te merken dat het werken ook lukt...Mal om te lezen dat de kas van plastic is en al een paar jaar oud en dat er dus gaten in het plastic zitten.....ik zal eraan denken als ik morgen door het Westland fiets :)
    Freek nog veel plezier daar!!!
  7. Nedregniw nav keerf:
    25 mei 2018
    jij gebruikt veel moeilijke woorden
  8. Alice:
    27 mei 2018
    Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Leuk om je verslag te lezen, ook al begrijp ik niet alles.
  9. José van Adrichem:
    27 mei 2018
    Ha Freek, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er in het verre Etiopie maar een mooi feestje van. Groetjes van Loek, José, Sjors, Chris, Rob en Ben.