Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 2*

14 mei 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de tweede week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Maandag 7 mei zijn we begonnen met de trials, de onderzoeken. We zijn begonnen met opdracht 1 van de 3. Deze mag ik onder begeleiding van de Elite afdeling doen. De Elite afdeling is verantwoordelijk voor de propagatie en uitbreiding van de plantensoorten voor hun eigen productie. Deze planten worden gebruikt als moederplanten voor de productie, dus niet voor de export. Giacomo, zijn team en ik gaan onderzoeken naar wat de beste manier is om een grotere hoeveelheid stek per m² op te groeien, op dit moment gebeurt dat nog heel eenvoudig en ‘ouderwets’. In Westerse gebieden gebeurt dit sneller. Hier is bijvoorbeeld geen klimaatcomputer en moet alles handmatig gedaan worden. We willen dit gaan verbeteren d.m.v. gebruiken van trays. De planten staan i.p.v. in een rij  meer verdeeld over een tray. Waardoor ze minder hoeven te concurreren voor licht, voedsel en lucht.

Afgelopen week begon ook een beetje rommelig en onduidelijk, ik begon ’s morgens gewoon volgens de planning. We gingen beginnen met de trials en om 10:30 zou ik gaan beginnen met het meelopen van de afdelingen, in dit geval de Export Propagation. Dus ik heel braaf op zoek naar die afdeling, kwam ik erachter dat ze eerst les had en was ze dus later. Drie kwartier later eenmaal aangekomen kreeg ik te horen dat ze had gewisseld met de Elite afdeling, maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Woensdag 9 mei ben ik met Alex (collega Elite department) en Giacomo meegelopen naar de ‘Library’ en de ‘Super Elite’ afdeling, dit zijn de eerste secties waar de planten vanuit Rijnsburg binnenkomen. Vanaf daar komen ze hier helemaal ‘schoon’ binnen. Dus voordat je bij de Library naar binnen mag moet je eerst douchen en andere kleding aan. En voordat je bij de Super Elite naar binnen mag moet je eerst ander kleding aan, in mijn geval een overal voor de gasten, want ik hoefde daar niet te werken.

Hier werd me uitgelegd over de hele procedure hoe het kweken van dit stek in zijn werking gaat. Het duurt ongeveer 2 jaar totdat de plant klaar is om te gebruiken voor de productie. Hiervoor moet het stek door 3 secties, de Library, Super Elite en de Grandmothers. Hierna zijn ze klaar om te gebruiken als moederplanten. Als ze in de Library staan wordt er gekeken of er of-types zijn. Deze worden dan verwijderd. Als de planten groot genoeg zijn wordt de stek overgepoot naar de ‘Super Elite’. Hier gebeurt hetzelfde alleen dan op een wat grotere schaal. Als deze planten zo ver zijn worden ze overgepoot naar de ‘Grandmothers’. Als deze planten zo ver zijn worden ze geoogst en gebruikt als moederplanten, moederplanten zijn klaar voor productie voor export.

Vanaf donderdag t/m zaterdag heb ik meegelopen met de Export Propagation department. Zij zijn verantwoordelijk voor het creëren van callus en wortelen bij de geoogste stek. Deze worden dan verpakt in zakjes van 100 stekjes. Een klant plaatst een bestelling en dan maakt deze afdeling de ruimte klaar voor gebruik. Hier komen dan de geoogste stekjes binnen en moet deze afdeling met de juiste omstandigheden dit laten groeien. Bij iedere bestelling wordt ook nog extra stek bijgevoegd, dit verschilt tussen de 5% en 20%. Dit is voor eventuele beschadiging, het verschilt per soort hoeveel procent er bij wordt gedaan.

Bij deze afdeling heeft Ephreb mij rond geleidt, hij heeft van mij van alles laten zien. Hij heeft ook geprobeerd mij een paar Amhaarse woorden te leren. Zoals goedendag, Salam no. Ok, ishī . Langzaam langzaam, kaskas. Snel snel, tallatalla. Dankjewel, āmeseginalehu.

In onze vrije tijd hebben we aan het zwembad gehangen en op de Playstation gespeeld. Zaterdag hadden we samen met Bas, Jannis, Julian en ik een diner bij Giacomo en Barbara, het Italiaanse gezin. En zondag zijn we naar een kinderverjaardag geweest van Michel (Operational manager) van Florensis. Hier waren ook veel andere Nederlanders,

2 interessante feitjes wat leuk is om te vertellen is dat de bakjes koffie hier heel klein zijn, maar wel sterk van smaak, met een hele hoop suiker erdoorheen gemixt. En dat er geen muziek tijdens het werk mag worden gebruikt, omdat dat te veel van het werk zou afleiden.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Frans:
    14 mei 2018
    Freek, twee leuke verslagen al. Jullie zien en doen en hoop, mooi! Ik heb Julian toegang gegeven op Itslearning voor de eigen opdracht van het bedrijf en de logistiek en marketingopdracht geschapt. Ga ik voor jou ook doen.
  2. Ton:
    14 mei 2018
    Ha Freek, Het is weer een prachtig verslag. Leuk om te lezen hoe je aan je stageopdracht werkt en hoe het daar er aan toe gaat. Wat zullen jullie daar veel leren!
    groetjes Mama
  3. Nicolle Drost:
    14 mei 2018
    Ha Freek, wat een duidelijk verslag maak je! Ik heb helemaal beeld hoe je daar het onderzoek aan het doen bent. Veel informatie hoor! Man wat leer je veel op deze manier! grappig het idee dat er geen muziek mag tijdens je werk......
    āmeseginalehu voor het uitgebreide verhaal.
    En natuurlijk : ስለእናንተ አስባለሁ እናም ልዩ ሳምንት እመኛለሁ!
    Groets
    Nicolle
  4. Juul en Peter:
    15 mei 2018
    Van Oma Aad: "Hallo Freek, ik wil ook niet achterblijven! Een dikke kus en gauw tot horens! groetjes oma".
  5. Annet:
    19 mei 2018
    Hoi Freek, leuk je 2e verslag weer te lezen en hoe je bezig bent met alles en wat jullie allemaal leren. Veel succes met alles en geniet er ook van he! Groetjes Annet
  6. Flip:
    20 mei 2018
    Leuk om te horen hoe het in het bedrijf er aan toe gaat met de planten en de productie. succes met je stage opdracht!
    Groetjes Marijke