Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 1*

7 mei 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de eerste week van mij buitenlandse stage in Ethiopië.

Ik ben Freek van Wingerden en samen met Julian Lem ben ik voor 10 weken op buitenlandstage. Dit zijn wij gaan doen bij Dümmen Orange in Ethiopië. Dit is in de periode van 30-04-2018 tot 09-07-2018. De eerste 9 weken gaan we stage lopen en de laatste week willen we een reis gaan maken. Dümmen Orange is een veredelaar en vermeerderaar van stek, in dit geval van Poinsettia's, Pelargoniums en een klein beetje Dipladenia's. Deze locatie is ongeveer 40 Ha groot en in het hoogseizoen werken hier zo'n 2200 mensen.

Wij wonen daar op de farm op een afgezet gebied, de compound. Hier wonen Bas (General Manager) en zijn vrouw, Giacomo (Propogation Manager) en zijn vrouw met 2 kinderen en Jannis (Growing Manager). Dit zijn Europese managers die hier een vaste baan hebben. Op deze compound hebben Julian en ik allebei ons eigen appartement en er is een zwembad en sportschool.

Maandag 30 april om 20:00 zijn wij vanuit Brussel vertrokken, we hadden een tussenstop in Vienna voor een uurtje en daarna zijn we doorgevlogen naar Addis Ababa. Wij zijn hier dinsdag 1 mei geland. Na een rit van ongeveer 2 uur zijn we aangekomen op de farm en kregen we de tijd om te settelen. Nog voor het avondeten hebben we samen met Bas een kleine rondleiding gedaan door het kantoor, zodat we wisten waar we de volgende dag moesten zijn. Verder hebben we hier Jannis en Giacomo ontmoet. Op deze dag werd er ook niet gewerkt, want het was de dag van de arbeid.

Wat wel leuk is om te vertellen is dat we echt helemaal in de watten worden gelegd, iedere ochtend hebben we op het bedrijf ontbijt, hier kun je dan van alles bestellen. van typisch Ethiopisch eten tot pannenkoeken. 's Middags eten we in ons appartement en staat het eten voor ons klaar. alleen nog even op warmen. En voor de avond geldt het hetzelfde. Iedere dag wordt ons appartement ook weer opgeruimd en schoongemaakt en wordt de koelkast bijgevuld.

Woensdag 2 mei zijn we voor het echt begonnen en hebben we kennis gemaakt met de managers en supervisors op het kantoor. Hierna zijn we met de Growing Department een 'rondje' gedaan door de kassen. Hier hebben wij uitgelegd gekregen wat een goede kwaliteit stek nou eigenlijk inhoudt en hoe je deze het beste kunt behalen, hier hebben ze o.a. uitgelegd over Plant Growth Regulators (PGR).

Donderdag en vrijdag (3 en 4 mei) hebben we met dezelfde afdeling meegelopen. hun taak is om te controleren/ checken hoe het met de groei van de stek gaat. Als het dat beter kan, schrijven zij Plant Growth Regulator (PGR) voor.

Er zijn 13 verschillende kassen met allemaal hun eigen secties 1 t/m 4 en iedere keer als we de kas in moeten moesten we onze handen wassen, handschoenen aan en een schort om. Dit doen ze allemaal om spreiding van enige ziektes/ bactieriën te vermijden. Alle secties hebben ook hun eigen materiaalhokken en als je voor bijvoorbeeld onderhoud het pad in moet heb je per kap een eigen schort. Omdat we iedere keer de kas in en weer uit gingen hadden we die drie dagen ongeveer 15 km per dag gelopen.

Zaterdag 5 mei was het een nationale feestdag, dus werd er niet gewerkt. Hier vieren ze dat ze de Italianen hebben weggejaagd toen zij hier wilden koloniseren. Op die dag hebben wij lekker aan het zwembad gehangen.

Het was even aanpassen voor mij, maar het gaat heel goed met me. De collega's zijn aardig en we vermaken ons goed.

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Ton:
    7 mei 2018
    leuk verslag , op de foto's ziet het er mooi uit , lekkere groene bloementuin
    geniet er maar van dat je zo in de watten gelegd wordt :-)
  2. Annet:
    8 mei 2018
    Freek leuk je verhaal te lezen we gaan je volgen! Succes en geniet er maar van!
  3. Siu Liën:
    Dag Freek,

Ik kwam je blog tegen op het internet. Wat super leuk dat je een stage in het buitenland doet! Vanuit de campagne WilWeg enthousiasmeren wij zoveel mogelijk studenten om naar het buitenland te doen. Het lijkt me leuk om jouw ervaring via WilWeg te delen. Ethiopië is namelijk een bestemming waar we niet vaak over horen. Zou je het leuk vinden om een keer onze Instagram over te nemen? Je kunt je opgeven via https://www.wilweg.nl/ervaringen/instagram-take-over

Groet en veel plezier!
  4. Juul en Peter:
    8 mei 2018
    Hoi Freek, wat leuk dat je een blog bijhoudt, nu weten we tenminste wat je daar allemaal doet 😉. Ik ben al benieuwd naar je volgende verhaal!
    Succes joh, groetjes!
  5. Flip:
    8 mei 2018
    Leuk Freek om te lezen hoe je het hebt in Ethiopië. Wat n mooi groen grasveld bij het zwembad dat zou je niet verwachten daar. Ik ben ook benieuwd hoe de Ethiopische gerechten smaken. Veel plezier en tot je volgende blog
  6. Madelène van Adrichem:
    14 mei 2018
    Hoi Freek,
    we gaan jouw stage periode in Ethiopië volgen op jouw blog :)
    Hoe is de temperatuur daar? Heet?
    Zo te zien is de kas van "plastic" en niet van glas. Is het er warm binnen?
    Verder worden jullie daar wel verwend met zorg en luxe van een zwembad!!
    Blijf schrijven en geniet van de afrikaanse cultuur en keuken :p dan genieten wij met je mee dmv jouw verhaal. Doei!
  7. Nedregniw nav keerf:
    18 mei 2018
    Topper
  8. Danny Verkade:
    19 mei 2018
    Gelukkig niet te lang
  9. Jantje:
    19 mei 2018
    Goed verhaal, lekker kort!
  10. Rianne Boeters:
    27 mei 2018
    Gefeliciteerd met je 18e verjaardag. Hopelijk kunnen ze daar ook goed verjaardagen vieren! Heel leuk om wekelijks je verslag te lezen.
    Geniet er nog van en veel plezier volgende week als je ouders langs komen.
    Groetjes van ons allemaal