Freeks buitenlandstage in Ethiopië *week 10*

9 juli 2018 - Koka Reservoir, Ethiopië

Hallo allemaal,

Dit is de tiende week van mijn buitenlandse stage in Ethiopië.

Voor mij is dit avontuur afgelopen, jullie kunnen nog 1 keer genieten van mijn reisverhaal.

Van maandag t/m woensdag kreeg ik de Human Resource afdeling te zien. Zij zijn verantwoordelijk voor het aannemen en ontslaan van personeel. Zij doen ook evaluatiegesprekken met hun en zijn verantwoordelijk voor het checken van het personeel dat absent is. Het personeel moet bij hen hun vakantie en verlofaanvragen, dit gebeurt natuurlijk het liefst buiten het piekseizoen.

Woensdag heeft een collega van de Elite afdeling mij geholpen met conclusies trekken van de eerste trial, dit verslag is zo goed als af. De tweede trial moet nog een paar dagen en dan helpt zij mij weer met wat conclusies trekken.

Van donderdag t/m zaterdag had ik de tijd om een rondleiding en uitleg te krijgen over het Koka-project. Maar de manager vertelde mij dat we een middag daar heen gaan en dat dan genoeg is. Samen met Syngenta en Florensis belevert Dümmen Orange materialen om een school te onderhouden. Dit is een basis- en middelbare school en deze scholen zijn niet voor ieder kind uit het dorp. Deze school is alleen voor kinderen die geen ouders hebben of waarbij de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen door bijv. geldproblemen. Op de school stond een manager van die school mij op te wachten en daarnaast kwamen ook een hoop kinderen naar de auto rennen toen we het terrein op reden.

Zaterdag na het werk zijn we met Jannis en zijn vriendin (Salam) naar de 10000 Flamingo’s Lodge gereden. We hoorden dat op deze plek extreem veel meer flamingo’s zitten. We hebben hier 2 soort kamers gehuurd. Deze plek ligt letterlijk in the middle of nowhere, we hadden hier geen internet en het stromend water en elektriciteit was echt net aangesloten dus, je kan daar niet te veel verwachten. Maar we hadden wel een prachtig uitzicht op het meer met de flamingo’s. De reis hier naartoe duurde ongeveer 4 uur, de eerste 3 uur op een verharde weg en het laatste uurtje off-road. Eerst hebben we een biertje gedronken en daarna zijn we naar het meer om wat foto’s te maken, eenmaal aangekomen werden we achtervolgt door 20 mensen. Om 5 uur hadden we het eten uitgekozen en om half 7 zaten we klaar om te eten, maar het vlees moest nog uit de ‘koelkast’ gehaald worden, dat was een koeltas. Omdat in Ethiopië een blokkering op gas ligt werd er op houtskool gekocht. Er was niet veel keus uit het eten, maar het was nog heel lekker. Na het eten gingen we op een soort veranda zitten en genieten van de sterrenhemel, na wat flesjes wijn was het tijd om naar bed te gaan. Want we gingen in de ochtend naar het ‘Shalla meer’. Op de terugreis nog wat gegeten in Langano en daarna even gezeten naast het meer. Weer eenmaal thuis aangekomen hebben we onze koffers ingepakt en zijn we naar bed gegaan.

Vandaag, maandag 9 Juli is het dan zover, dit is de laatste dag dat we in Ethiopië zijn. We vertrekken vanavond vanaf de farm rond 19:30 uur en rijden naar Addis Abeba. Maar eerst gaan we in de ochtend en middag van zoveel mogelijk collega’s afscheid nemen en bedanken voor deze hele speciale ervaring. We gaan ook het een en ander afsluiten, de eindevaluatie samen met Jannis, Giacomo en Bas en de trials verslagen inleveren. Ook gaan we vanmiddag een presentatie doen voor wat managers en andere werknemers. Om 23:45 gaat het vliegtuig de lucht in, dus we hebben genoeg tijd. Dinsdag landen we om 8:30 in Brussel en hopelijk worden we daar opgepikt door onze ouders.

Dit was het einde van het buitenlandse stage avontuur, bedankt voor het meelezen en tot ziens!

Doei allemaal,

Freek van Wingerden

1. Frans:
    9 juli 2018
    Hoi Freek, bedankt voor het mogen meelezen. Echt een supermooie ervaring voor jullie, ben lichtelijk jaloers (ik wil ook!). Goeie reis naar huis en een fijne vakantie.
  2. Nicolle Drost:
    9 juli 2018
    Ha Freek, goede reis voor nu en geniet van de zomer in Nederland strakkies!!
    We zien elkaar in augustus?
    Dank je wel voor de mooie verhalen over het bijzondere Ethiopië...
    Ik leefde graag mee, Afrika blijft geweldig!
  3. Jos van der Valk:
    9 juli 2018
    Hoi Freek, mooie stage geweest en een geweldige ervaring voor jou.
    Leuk ook om te lezen.
  4. Ton:
    9 juli 2018
    Dat was een mooie laatste week met weer geweldige belevenissen.
    Tot in Brussel
  5. Juul en Peter:
    10 juli 2018
    En nu ben je alweer thuis!
    Nagenieten dus!
    Groetjes
    Juul en Peter
  6. José van Adrichem:
    12 juli 2018
    Met veel plezier je blogs gelezen. Veel geleerd over een voor mij onbekend land.
    Tot zondag!